top of page

Twoje CV, a psychologia kolorów

Czeka Cię napisanie swojego CV? A może nie wiesz jeszcze kompletnie jak napisać curriculum vitae?


Zwróć uwagę na tą rzecz, o której często zapominają kandydaci i moi klienci!



Miałam ostatnio ciekawą rozmowę z klientką, która przyszła do mnie skonsultować dokumenty. Jej CV było… hm. BARDZO żółte, takie w jaskrawym odcieniu. 🟡


I choć próbowałam delikatnie zasugerować zmianę, bo kolor CV jest bardzo ważny, to dość mocno upierała się przy swojej wersji. Takie kolory w CV jej się podobają...


Ja swoje – zaproponowałam jej zmianę koloru na stonowany granat, butelkową zieleń, beż - coś „poważnego”.


Ona mi na to: „ale właściwie to dlaczego?”.


kredki na stole

I wiesz, że dopiero wtedy pierwszy raz zastanowiłam się nad tym tak na serio? I tak wchodzimy na grunt psychologii kolorów, również kolorów w CV. W dużym uproszczeniu znaczenie kolorów w psychologii wygląda mniej więcej tak:


🔴 Czerwony kojarzy się z energią, namiętnością, ale też gniewem i niebezpieczeństwem;


🔵 Niebieski uspokaja, daje poczucie bezpieczeństwa i zaufania;


🟡 Żółty to kolor radości, optymizmu i kreatywności, ale i kojarzy się z jedzeniem;


🟢 Zieleń relaksuje, kojarzy się z naturą i świeżością.



Z tego korzystają największe luksusowe marki, zwykle występujące w stonowanych kolorach (nie wierzysz? Spójrz, jak komunikuje się Gucci, Mercedes, Dior).



A kto pojawia się, kiedy rozmawiamy o czerwieniach i żółciach? KFC, McDonald, Wendy’s.



Dopiero pytanie zadane mi przez klientkę uświadomiło mi, że psychologia kolorów działa także na mnie. 



Kiedy widzę stonowane kolory CV i dobrze zrobioną grafikę, mój mózg automatycznie uznaje tę osobę za profesjonalną i dojrzałą. A kogoś bardzo jaskrawego interpretuję automatycznie jako juniora, bardziej nieokrzesanego (i prawdopodobnie niepodchodzącego poważnie do obowiązków). 



Jakby tego mało – to samo tyczy się czcionek. Cokolwiek by się nie działo, lepiej odpuścić sobie comics sans. 😅


Niestety nawet darmowe i płatne gotowe szablony i wzory CV czasami mają nieodpowiednią grafikę lub kolory. Wygląd CV jest niezmiernie ważny. W końcu to Twoja wizytówka, więc jeśli chcesz mieć profesjonalne CV i budować solidną markę osobistą, zwróć uwagę na psychologię kolorów!


Nie sugeruj się tym co znajdziesz w wyszukiwarkach pod hasłem "przykładowe CV" - i tam często zdarza się, że te wzory CV nie są ani skuteczne, ani profesjonalne. Nawet jeśli chcesz mieć kreatywne CV, proponuję Ci raczej stonowane kolory i jasną, ustrukturyzowaną grafikę.


Zrób funkcjonalne CV mądrze i z głową, aby było skutecznie i wyróżniło Cię na rynku pracy.


Jak wygląda Twoje CV? Jesteś Mercedesem, czy raczej KFC? 😅



A jeśli napisanie CV sprawia, że masz dreszcze na całym ciele, polecam Ci moją usługę profesjonalnego CV na zamówienie, lub audytu CV.


bottom of page